Przedstawiamy najważniejsze dane dotyczące przebiegu realizacji programu usuwania wyrobów zawierających azbest na terenie gminy Mirzec w 2017r.
Realizacja gminnego programu usuwania wyrobów zawierających azbest w 2017 roku obejmowała: demontaż i usunięcie 2625m2 azbestu z dziewięciu nieruchomości oraz usunięcie azbestu składowanego na pryzmie w ilości 20581m2– ze stu dwóch nieruchomości. Łącznie w 2017r. zostało usuniętych 23206m2 wyrobów zawierających azbest ze stu jedenastu nieruchomości, co stanowi 255,266Mg odpadów. Zadanie zrealizowało Przedsiębiorstwo Handlowo – Usługowo – Produkcyjne „Euro-Gaz” Sp. Jawna, zgodnie umową zawartą w dniu 10.04.2017r., w okresie od 12 kwietnia 2017r. do 31 sierpnia 2017r.
W celu pozyskania środków zewnętrznych na realizację programu usuwania wyrobów zawierających azbest na terenie gminy Mirzec w 2017r., w dniu 24.04.2017r. wystąpiono z wnioskiem o dofinansowanie do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach (WFOŚiGW), który wraz z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie (NFOŚiGW) dotował realizację powyższego zadania.
Po zakwalifikowaniu wniosku w dniu 23 sierpnia 2017r. podpisana została umowa dotacji NR 356/2017 na usuwanie wyrobów zawierających azbest, pomiędzy gminą Mirzec a WFOŚiGW w Kielcach. Całkowity koszt realizacji zadania wyniósł 84781,19zł. Udzielona łączna kwota dotacji to 72064,01zł, co stanowi 85% kosztów kwalifikowanych zadania. Na powyższą kwotę dotacji składają się środki z:
WFOŚiGW w Kielcach w wysokości 29673,42zł, tj. – 35% kosztów kwalifikowanych zadania,
NFOŚiGW w Warszawie w wysokości 42390,59zł, tj. – 50% kosztów kwalifikowanych zadania.
Pozostała kwota realizacji zadania w wysokości 12717,18zł, to wkład własny gminy Mirzec.
Realizacja programu usuwania wyrobów zawierających azbest w latach 2013- 2017
Rok | Ilość zrealizowanych wniosków | Powierzchnia usuniętego azbestu [m2] | Masa usuniętego azbestu [Mg] | Wkład gminy Mirzec [zł] | Uzyskane dofinansowanie z WFOŚiGW oraz NFOŚiGW [zł] | Całkowity koszt realizacji zadania [zł] |
2013 | 41 | 8174,18 | 89,920 | 17151,46 | 27930,66 | 45082,12 |
2014 | 67 | 12799,68 | 140,796 | 7500,99 | 42505,57 | 50006,57 |
2015 | 84 | 17068,20 | 187,750 | 9804,06 | 55556,33 | 65360,39 |
2016 | 85 | 18599,00 | 204,149 | 10419,63 | 59044,57 | 69464,20 |
2017 | 111 | 23206,00 | 255,266 | 12717,18 | 72064,01 | 84781,19 |
Podkreślenia wymaga również fakt, iż gmina Mirzec jako jedna z niewielu gmin uzyskała dofinansowanie (w III naborze wniosków o udzielenie dofinansowania na realizację usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest) pomimo bardzo ograniczonych środków przeznaczonych na ten cel w WFOŚiGW w Kielcach.