Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością - edycja 2025 - Gmina Mirzec

Podpisanie umowy na finansowanie usług asystenta osoby niepełnosprawnej

Gmina Mirzec otrzymała finansowanie w kwocie 331 038,51 złotych na realizację Programu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” na 2025 rok. Będzie to czwarta edycja programu realizowana w gminie Mirzec.

Zastępca wójta gminy Mirzec Anna Piątek podpisała przy kontrasygnacie skarbnik Urszuli Barszcz umowę z wojewodą świętokrzyskim Józefem Brykiem na finansowanie zadania ze środków Funduszu Solidarnościowego w ramach resortowego programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” w 2025 roku. Finansowanie pozwoli na kontynuację usług świadczonych przez asystenta osobistego osób z niepełnosprawnością w gminie Mirzec po raz czwarty.

W 2025 roku wsparciem asystenta zostanie objętych 15 osób z niepełnosprawnościami. W tym celu planuje się zatrudnić 6 asystentów.

Realizatorem Programu będzie Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Mircu.

Usługa asystencji ma na celu zapewnienie wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności w miejscu zamieszkania oraz poprawy funkcjonowania w życiu społecznym. Przyznając usługę asystencji osobistej oraz jej wymiar godzinowy, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej przede wszystkim weźmie pod uwagę sytuację osobistą dziecka lub osoby z niepełnosprawnością, z uwzględnieniem stopnia i rodzaju jej niepełnosprawności oraz sytuacji życiowej.

Głównym celem programu jest wprowadzenie usług asystenta jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz zwiększenie szans osób niepełnosprawnych na prowadzenie bardziej samodzielnego i aktywnego życia społecznego. Usługi asystencji osobistej polegają na wspieraniu przez asystenta osoby z niepełnosprawnością w różnych sferach życia, w tym:

  1. Wsparcia uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej;
  2. Wsparcia uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie;
  3. Wsparcia uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania;
  4. Wsparcia uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się z otoczeniem.

Adresatami programu są:

  1. Dzieci w wieku od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia posiadające orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz
  2. Osoby z niepełnosprawnościami posiadające orzeczenie:
    1. znacznym stopniu niepełnosprawności albo umiarkowanym stopniu niepełnosprawności albo
    1. traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5 i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 100, z późn. zm.).

Usługi asystenta mogą być realizowane przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, przy czym przez tego samego asystenta maksymalnie 12 godzin na dobę.

Zadaniem asystenta nie jest podejmowanie decyzji za osobę niepełnosprawną, a jedynie pomaganie bądź wspieranie jej w realizacji osobistych zamiarów. Asystent realizuje usługi na rzecz osoby niepełnosprawnej i wskutek jej decyzji lub decyzji opiekuna prawnego, a nie dla poszczególnych członków rodzin osoby niepełnosprawnej.

Program realizowany będzie od 10.01.2025 do 31.12.2025 roku.

Informacje dotyczące udziału w Programie można uzyskać w siedzibie GOPS w Mircu lub pod numerami telefonów: 41 27 13 010, 41 27 67 178, 41 27 67 197, 780-285-268.

plakat-2025
Powrót do góry