Czyste powietrze - Gmina Mirzec

Gminny punkt konsultacyjno- informacyjny programu „Czyste Powietrze”

Czynny w każdy wtorek i czwartek od godz. 10.00 do 15.00 oraz w pierwszy  poniedziałek każdego miesiąca od godz. 15.00 do 17.00.

Kontakt tel.: (41) 27 6 71 70, 41 276 71 70

 W dniu 15.02.2021r. Gmina Mirzec podpisała porozumienie z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach dotyczące realizacji rządowego Programu Priorytetowego Czyste Powietrze.

„Czyste Powietrze” to kompleksowy program, którego celem jest zmniejszenie emisji pyłów

i innych zanieczyszczeń wprowadzanych do atmosfery poprzez użytkowników domów jednorodzinnych. Program skupia się na wymianie starych pieców i kotłów na paliwo stałe na nowoczesne źródła ciepła, jak również przeprowadzeniu prac termomodernizacyjnych budynku.

 Podpisanie porozumienia umożliwia mieszkańcom gminy złożenie wniosku za pośrednictwem Urzędu Gminy w Mircu oraz wsparcie Wnioskodawców w zakresie przygotowywania wniosków o dofinansowanie. Pracownik Urzędu Gminy udzieli również pomocy Wnioskodawcom przy rozliczeniu przyznanego dofinansowania, w tym przy poprawnym wypełnieniu wniosku o płatność oraz kompletowaniu wymaganych dokumentów.

 Informacje dotyczące programu „Czyste Powietrze” jak również wzory dokumentów dostępne są na stronie https://portalbeneficjenta.wfos.com.pl/wymagana-dokumentacja-sciezka-wfosigw

 www.czystepowietrze.gov.pl

Zachęcamy do zapoznania się z załączonymi poniżej dokumentami:

1. Zaktualizowany program priorytetowy „Czyste Powietrze”

2. Załącznik nr 1 do programu – łączenie dotacji z termomodernizacyjną ulgą podatkową

3. Załącznik nr 2 do programu – Koszty kwalifikowane oraz maksymalny poziom dofinansowania dla części 1) programu dla beneficjentów uprawnionych do podstawowego poziomu dofinansowania

4. Załącznik nr 2a do programu – Koszty kwalifikowane oraz maksymalny poziom dofinansowania dla części 2) programu dla beneficjentów uprawnionych do podwyższonego poziomu dofinansowania

5. Załącznik nr 2b do programu – Koszty kwalifikowane oraz maksymalny poziom dofinansowania dla części 3) programu dla beneficjentów uprawnionych do najwyższego poziomu dofinansowania

6. Maksymalne dotacje dla poszczególnych kategorii kosztów kwalifikowanych

7. Zobacz jak łatwo złożyć wniosek o dofinansowanie

8. O kredycie Czyste Powietrze

9. O dotacji z prefinansowaniem

10. Złożenie wniosku o dofinansowanie

 

Komunikat dotyczący rozpatrywania wniosków w ramach Programu “Czyste Powietrze”

Poniżej przedstawiamy komunikat z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach dotyczący opóźnień w rozliczeniach wniosków z Programu “Czyste Powietrze”, lista najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi oraz ostrzeżenia dla Beneficjentów.

„Szanowni Państwo,

Zainteresowanie Programem priorytetowym „Czyste powietrze” wśród mieszkańców naszego

województwa jest olbrzymie. Ze względu na to, że liczba składanych do Wojewódzkiego Funduszu

Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach wniosków jest bardzo duża (obecnie w ocenie

jest ok. 6 tys. wniosków o dofinansowanie i ok. 5 tys. wniosków o płatność). Każdy wniosek wymaga

przeprowadzenia weryfikacji przez pracowników, duża część z tych wniosków wymaga poprawy

i ponownej oceny. Nie jest więc fizycznie możliwe zachowanie terminów regulaminowych.

Informujemy, że wskazane terminy określone w PP Czyste powietrze mają charakter

instrukcyjny i ich naruszenie nie stanowi podstawy do roszczeń ze strony Beneficjenta.

Zarząd Funduszu podejmuje wszelkie możliwe decyzje i działania, aby rozwiązać problem opóźnień.

Informujemy, że wszystkie złożone wnioski zostaną zweryfikowane, a wszystkie należne środki

zostaną wypłacone w możliwie najszybszym terminie.

Przepraszamy Państwa za zaistniały problem, ale powstał on niezależnie od nas. Ubolewamy, że ta

sytuacja wprowadziła u Państwa dyskomfort i trudności. Serdecznie prosimy Państwa o cierpliwość

i wyrozumiałość.

Prezes Zarządu WFOŚiGW w Kielcach

 

Najczęściej zadawane pytania wraz z odpowiedziami

„Pytanie 1. W jaki sposób beneficjent powinien złożyć w Funduszu Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury? (dotyczy umów dotacji z prefinansowaniem).

Odpowiedź na pytanie 1. Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury należy składać
w następujący sposób:

1. Jeśli Wniosek o dofinansowanie został złożony wyłącznie w formie elektronicznej (nie był
złożonej wersji papierowej) i wniosek ten został podpisany z użyciem podpisu elektronicznego przez Wnioskodawcę (został podpisany profilem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym Wnioskodawcy), to Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury należy złożyć przez skrzynkę podawczą portalu ePUAP na adres elektronicznej skrzynki podawczej WFOŚiGW w Kielcach: /WFOSIGW/SkrytkaESP z użyciem podpisu elektronicznego Wnioskodawcy. Przypominamy, że Dyspozycja wypłaty zaliczki nie może być podpisana przez Pełnomocnika.

2. Jeśli Wniosek o dofinansowanie został złożony wyłącznie w formie elektronicznej (nie było złożonej wersji papierowej) i wniosek ten został podpisany z użyciem podpisu elektronicznego Pełnomocnika (został podpisany profilem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym Pełnomocnika) , wówczas Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury należy złożyć w formie papierowej. Można ją przesłać na adres Funduszu tradycyjną drogą pocztową lub złożyć bezpośrednio w siedzibie Funduszu, w Biurze Obsługi. Przypominamy, że Dyspozycję wypłaty zaliczki powinna być podpisana własnoręcznie przez Wnioskodawcę.

3. Jeśli Wniosek o dofinansowanie został złożony w wersji elektronicznej przez system GWD (i nie został podpisany przez Wnioskodawcę, ponieważ nie posiadał on podpisu elektronicznego) oraz w wersji papierowej (podpisanej przez Wnioskodawcę bądź Pełnomocnika), wówczas Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury należy złożyć w formie papierowej. Można ją przesłać na adres Funduszu tradycyjną drogą pocztową lub złożyć bezpośrednio w siedzibie Funduszu, w Biurze Obsługi. Przypominamy, że Dyspozycję wypłaty zaliczki powinna być podpisana własnoręcznie przez Wnioskodawcę.

Jeżeli Wnioskodawca złoży Dyspozycję wypłaty zaliczki wraz z kopią faktury w inny sposób niż określone wyżej, wówczas Fundusz uzna złożenie dokumentów za nieskuteczne. Dokumenty takie nie będą przez Fundusz rozpatrywane.

Pytanie 2. W jakim terminie Beneficjent jest zobowiązany złożyć w Funduszu Wniosek o płatność, który rozliczy uzyskaną uprzednio zaliczkę? (dotyczy umów dotacji z prefinansowaniem).

Odpowiedź na pytanie 2. Wniosek o płatność rozliczający zaliczkę musi być złożony najpóźniej do upływu 120 dnia od daty wypłaty zaliczki dotyczącej realizacji danej umowy z wykonawcą.

Pytanie 3. W jakim okresie Beneficjent jest zobowiązany zrealizować cały zakres rzeczowy przedsięwzięcia, określony we Wniosku o dofinasowanie i umowie dotacji z prefinansowaniem?

Odpowiedź na pytanie 3. Jeśli Beneficjent realizuje umowę dotacji z prefinansowaniem, to powinien wykonać cały zakres rzeczowy w okresie: do 18 miesięcy od daty złożenia wniosku o dofinansowanie.

Pytanie 4. Jeśli Beneficjent realizuje umowę dotacji z prefinansowaniem, w której następuje wypłata zaliczki na rachunek bankowy Wykonawcy, to kto odpowiada za zwrot wypłaconej zaliczki w sytuacji, kiedy zajdzie taka konieczność (np. wystąpią nieprawidłowości w wykonaniu przedsięwzięcia i Fundusz wezwie do zwrotu wypłaconej zaliczki wraz z odsetkami, albo Wykonawca zerwie umowę z Beneficjentem)?

Odpowiedź na pytanie nr 4.

Za prawidłowość wykorzystania środków wypłaconych przez Fundusz w ramach umowy o dofinansowanie odpowiada beneficjent. Beneficjent jest stroną umowy o dofinasowanie zawartej z Funduszem, a nie Wykonawca. W sytuacji wystąpienia nieprawidłowości, które będą skutkować koniecznością zwrotu zaliczki wypłaconej Wykonawcy, za zwrot całej kwoty wypłaconej zaliczki wraz z odsetkami odpowiada Beneficjent.

Zwracamy uwagę, że w przypadku realizacji umów dotacji z prefinansowaniem wypłata zaliczki następuje na rachunek bankowy wykonawcy. Wyboru wykonawcy/wykonawców realizującego/realizujących przedsięwzięcie dokonuje Beneficjent – na własne ryzyko.

Należy zatem wybierać sprawdzone firmy oferujące produkty i świadczące usługi, ponieważ zdarzają się na rynku usług nieuczciwi wykonawcy.”

 

Ostrzeżenia dla Wnioskodawców i Beneficjentów Programu priorytetowego „Czyste powietrze”

Korzystaj z programu „Czyste Powietrze” uważnie!

Wybieraj sprawdzonych wykonawców. Uważaj na oferty składane przez akwizytorów i sprawdzaj, co podpisujesz!

Uwaga na nierzetelnych wykonawców!

Szczególnie uważaj na tych, którzy pukają do Twoich drzwi i oferują coś „za darmo”. Niestety, zdarzają się na rynku usług nieuczciwi wykonawcy, którzy oferują usługi i produkty niskiej jakości oraz zawyżają ceny.

Jeśli ktoś oferuje usługę „za darmo”, warto mieć wątpliwości co do rzetelności takiej oferty. Skonsultuj się w gminnym punkcie konsultacyjno‐informacyjnym „Czystego Powietrza”, czy oferta, którą przedstawił Ci wykonawca jest zgodna z potrzebami Twojego budynku i wymaganiami programu.

Pamiętaj, że dotacja z programu „Czyste Powietrze” przysługuje Tobie, a nie wykonawcy. Ty odpowiadasz za dotację, w tym zaliczki wypłacone Wykonawcy! Wybieraj właściwie pełnomocnika, który będzie reprezentował Ciebie Beneficjencie, a nie interesy

Wykonawcy!

Jeśli przedstawiciel firmy podsuwa pełnomocnictwo w ramach programu „Czyste Powietrze”, a nie daje możliwości na spokojne zapoznanie się z warunkami umowy – warto zastanowić się nad rzetelnością takiej oferty. Ponadto Wykonawca w umowach z zaliczkami nie może być pełnomocnikiem! Podpisując pełnomocnictwo, dajesz komuś prawo do dysponowania przyznaną Ci dotacją!

Wybierając źródło ciepła do swojego domu, korzystaj z listy zielonych urządzeń i materiałów (lista ZUM: lista-zum.ios.edu.pl).

Życzymy zadowolenia z ciepłych domów, niskich rachunków za ogrzewanie i czystego powietrza!

 

Zmiany w programie „Czyste Powietrze” dotyczące pomp ciepła

Obowiązkowy audyt energetyczny przy pompie ciepła, pompy ciepła z certyfikatami na liście ZUM tylko do 31 grudnia 2024 r. – to dwie zapowiadane zmiany w „Czystym Powietrzu”, które uwzględniono już w najnowszej dokumentacji programowej.

Już dziś zachęcamy do zapoznania się z aktualizacją programu „Czyste Powietrze”, który dostosowano do dwóch kolejnych, nowych rozwiązań w zakresie pomp ciepła. Chodzi o obowiązkowy audyt w przypadku wyboru pomp ciepła i dodatkową, czasową (nie dłużej niż do 31 grudnia 2024 r.) możliwość wpisania na listę ZUM pomp ciepła, które posiadają europejskie znaki jakości: EHPA Q, HP KEYMARK lub EUROVENT.

Planujemy, że nowe zasady dot. pomp ciepła, będą obowiązywały od 14 czerwca 2024 r.

Obowiązkowy audyt i dotacja na jego wykonanie

Dla beneficjenta programu „Czyste Powietrze” ważne jest, aby instalacja pompy ciepła w budynku/lokalu mieszkalnym była poprzedzona obowiązkowym audytem energetycznym, który wskaże, że takie źródło ciepła będzie właściwym rozwiązaniem dla danego budynku/lokalu.

Decydując się na wymianę starego kopciucha na pompę ciepła szczególnie warto zadbać o to, by dom był odpowiednio docieplony. Zainstalowanie pompy ciepła w budynku, który jest słabo docieplony, może skutkować wysokimi rachunkami za energię elektryczną w okresie grzewczym.

Pompa ciepła jest dobrym rozwiązaniem dla budynku często tylko po wykonaniu termomodernizacji (tj. docieplenia przegród, wymiany stolarki okiennej i drzwiowej itp.). Wymagany optymalny zakres prac do przeprowadzania przedstawi audyt energetyczny.

Z programu „Czyste Powietrze” można dostać dodatkowo do 1,2 tys. zł dofinansowania na audyt energetyczny(do 100% kosztów kwalifikowanych)!

Pompy ciepła z certyfikatami do 31 grudnia na liście ZUM

Jednocześnie informujemy, że obecne zmiany z programie „Czyste Powietrze” wprowadzają – dla producentów, dystrybutorów, importerów – dodatkową, czasową (nie dłużej niż do 31 grudnia 2024 r.) możliwość wpisania na listę ZUM pomp ciepła, które posiadają europejskie znaki jakości: EHPA Q, HP KEYMARK lub EUROVENT.

Podkreślamy jednak, że jest to czasowy wpis urządzenia i od 1 stycznia 2025 r. na liście ZUM pozostaną wyłącznie te z parametrami potwierdzonymi pełnymi badaniami przeprowadzonymi w akredytowanym laboratorium zlokalizowanym na terenie UE lub krajów EFTA (zgodnie z wymogami programu „Czyste Powietrze”).

Urządzenia tylko z listy ZUM od 14 czerwca

Obowiązkowy audyt w przypadku pomp ciepła to nie jedyne zmiany programu w tym roku. Dlatego przypominamy przy okazji, że zgodnie z nową wersją programu „Czyste Powietrze” (obowiązującą od 22 kwietnia 2024 r.) od 14 czerwca 2024 r. wszystkie kupowane i montowane pompy ciepła, jak również kotły zgazowujące drewno o podwyższonym standardzie oraz kotły na pellet o podwyższonym standardzie będą mogły być kosztem kwalifikowanym jeżeli będą urządzeniami wpisanymi na listę zielonych urządzeń i materiałów (lista ZUM: lista-zum.ios.edu.pl).

Lista dokumentów

Zachęcamy do zapoznania się z załączonymi poniżej dokumentami:

 

#AkademiaCzystegoPowietrza2024

#AkademiaCzystegoPowietrza2024 – 6 czerwca o godz. 10:00. Zapraszamy na 3. webinar o termomodernizacji i wymianie źródła ciepła w programie „Czyste Powietrze”

Przygotowanie i realizacja inwestycji w teorii oraz wymiana źródła ciepła i termomodernizacja w praktyce – to tematy najbliższego spotkania w ramach cyklu #AkademiaCzystegoPowietrza2024. Webinar, na który każdy zainteresowany może się już zarejestrować (https://forms.office.com/e/rrtvL2F1uq), odbędzie się w czwartek, 6 czerwca o godz. 10:00.

Tylko dobrze docieplony budynek z nowym źródłem ciepła jest pewnym i bezpiecznym rozwiązaniem, które przyniesie korzyści osobom korzystającym z programu „Czyste Powietrze”. Ale jak się za to zabrać? Czy wystarczy audyt energetyczny, który podpowie, czy dobór nowego źródła ciepła w danym domu, został wskazany zgodnie z jego zapotrzebowaniem na ciepło? Nie tylko na te pytania odpowiemy podczas spotkania online z audytorem energetycznym.

Zapraszamy w czwartek, 6 czerwca o 10:00. Prosimy o rejestrację pod linkiem: https://forms.office.com/e/rrtvL2F1uq (na zgłoszenia czekamy do 5.06.2024 r. do godz. 12:00).

Uwaga! Jeśli nie wyczerpiemy tematu, to obiecujemy kontynuację spotkania. Jak zgłosić dodatkowe tematy z obszaru termomodernizacji i wymiany źródła ciepła, które mielibyśmy jeszcze omówić? Wystarczy wypełnić ankietę, którą wyślemy do każdej zarejestrowanej osoby.

***

Cykl „Akademia Czystego Powietrza” – baza praktycznej wiedzy o ogólnopolskim programie „Czyste Powietrze” – jest realizowany od 2020 r. przez NFOŚiGW, we współpracy z Ministerstwem Klimatu i Środowiska oraz Polskim Alarmem Smogowym.

———————————————————————————————————————————————————- 

 

Od 22 kwietnia nowe zasady w programie „Czyste Powietrze"

Od 22 kwietnia nowe zasady w programie „Czyste Powietrze”. W trosce o beneficjentów.

Obowiązkowa lista zielonych urządzeń i materiałów (ZUM), jedna szansa na najwyższe dofinansowanie, doprecyzowanie prefinansowania i pełnomocnictwa oraz wzmocnienie budżetu środkami europejskimi – to nowości, które od 22.04.2024 r. czekają na osoby korzystające z programu „Czyste Powietrze”.

https://mirzec.pl/od-22-kwietnia-nowe-zasady-w-programie-czyste-powietrze-w-trosce-o-beneficjentow/

 

Dane statystyczne

 Dane statystyczne na koniec trzeciego kwartału 2024 roku:

Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie w gminie Mirzec – 261

Liczba przedsięwzięć zrealizowanych w gminie Mirzec – 103

Kwota wypłaconych dotacji – 2 982 021,07 zł

————————————————————————

Dane statystyczne na koniec drugiego kwartału 2024 roku:

Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie w gminie Mirzec – 237

Liczba przedsięwzięć zrealizowanych w gminie Mirzec – 102

Kwota wypłaconych dotacji – 2 847 518,60 zł

————————————————————————

Dane statystyczne na koniec pierwszego kwartału 2024 roku:

Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie w gminie Mirzec – 215

Liczba przedsięwzięć zrealizowanych w gminie Mirzec – 97

Kwota wypłaconych dotacji – 2 249174,28 zł

————————————————————————

Dane statystyczne na koniec czwartego kwartału 2023 roku:

Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie w gminie Mirzec – 197

Liczba przedsięwzięć zrealizowanych w gminie Mirzec – 88

Kwota wypłaconych dotacji – 2 015 624,28 zł
————————————————————————-

Dane statystyczne na koniec drugiego kwartału 2023 roku:

Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie w gminie Mirzec – 155

Liczba przedsięwzięć zrealizowanych w gminie Mirzec – 80

Kwota wypłaconych dotacji – 1 641 466,58 zł

————————————————————————————

Dane statystyczne na koniec pierwszego kwartału 2023 roku:

Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie w gminie Mirzec – 131

Liczba przedsięwzięć zrealizowanych w gminie Mirzec – 70

Kwota wypłaconych dotacji – 1 271 125,08  zł

 

Dane dotyczące ilości wymienionych źródeł ciepła wraz z przeprowadzonymi termomodernizacjami budynków w roku 2023

Dane dotyczące ilości wymienionych źródeł ciepła wraz z przeprowadzonymi termomodernizacjami budynków w roku 2023

 

———————————————————————————————————————————————————

 

Od kwietnia 2024 zmiany w programie „Czyste Powietrze”

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach przekazał informację na temat stanu wdrażania Programu Czyste Powietrze.

Wprowadzenie obowiązku wyboru pomp ciepła oraz kotłów zgazowujących drewno i kotłów na pellet tylko z tych wpisanych na listę zielonych urządzeń i materiałów (lista ZUM), a także możliwość uzyskania najwyższego poziomu dofinansowania tylko na jeden budynek mieszkalny jednorodzinny albo jeden lokal mieszkalny w takim budynku – to zmiany w „Czystym Powietrzu”, które zaczną obowiązywać od kwietnia 2024 r.

Zgodnie z zapowiedziami Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) z początku tego roku, parametry pomp ciepła, które będą kwalifikowały się do  programu „Czyste Powietrze” mają być potwierdzane badaniami wykonanymi w akredytowanym laboratorium. Przewiduje się okres przejściowy, który zakończy się w czerwcu br. To jeden ze sposobów uchronienia beneficjentów przed zakupem i montażem urządzeń, które nie spełniają parametrów deklarowanych w karcie produktu i etykiecie energetycznej.

Podobne rozwiązanie dotyczy kotłów zgazowujących drewno oraz kotłów na pellet drzewny, przy czym tutaj nie planuje się zmiany wymogów w programie „Czyste Powietrze”, a jedynie obowiązkowy wybór tych urządzeń  z listy ZUM.

Dodatkowe wymogi dotyczące listy ZUM poddane zostały konsultacjom z przedstawicielami branży producentów i dystrybutorów pomp ciepła oraz stroną społeczną.

Kolejną ważną zmianą w programie „Czyste Powietrze” będzie ograniczenie możliwości dofinansowania w części 3) programu. Beneficjent, który raz skorzysta z najwyższego poziomu dofinansowania (część 3) programu), będzie mógł wnioskować o dofinansowanie na kolejne budynki tylko w ramach części 1) programu (podstawowy poziom dofinansowania).

 

Ważne terminy dla beneficjentów programu „Czyste Powietrze”:

  • Wejście w życie programu ze zmianami: 22 kwietnia 2024 r.
  • Zakończenie okresu przejściowego: 13 czerwca 2024 r.

 

Zmiany dot. pomp ciepła dofinansowywanych w ramach programu „Czyste Powietrze”:

  • Kosztem kwalifikowanym w ramach programu będą mogły być wyłącznie pompy ciepła wpisane na listę zielonych urządzeń i materiałów (ZUM), która jest dostępna na stronie internetowej https://lista-zum.ios.edu.pl/.
  • Pompy ciepła będą mogły zostać wpisane na listę ZUM po udokumentowaniu spełnienia wymogów programu oraz wykonaniu odpowiedniego zgłoszenia zgodnie z regulaminem listy ZUM.
  • Wszystkie pompy ciepła znajdujące się obecnie na liście ZUM będą wymagały uzupełnienia dokumentacji o raport z badań przeprowadzonych w niezależnych akredytowanych laboratoriach zlokalizowanych na terenie EU lub EFTA, wynik badań powinien być zgodny z danymi w karcie produktu i etykiecie energetycznej danego urządzenia.
  • Badania mają potwierdzać parametry dla klimatu umiarkowanego zarówno dla zastosowań średnio jak i niskotemperaturowych.
  • Przeprowadzone i przedstawiane przez producenta/dystrybutora badania mają w pełni potwierdzać parametry wskazane w etykiecie energetycznej oraz karcie produktu oraz spełnienie wymogów programu „Czyste Powietrze”.
  • Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB), prowadzący na zlecenie NFOŚiGW listę ZUM, na podstawie dostarczanych przez producentów/dystrybutorów raportów z ww. badań, zweryfikuje spełnienie nowych wymogów programu przez pompy ciepła wpisane na listę ZUM.
  • Po zakończeniu okresu przejściowego, na liście ZUM pozostaną tylko pompy ciepła spełniające wymogi programu, potwierdzone wskazanymi powyżej badaniami, które przeszły pozytywną weryfikację.
  • W przypadku zgłaszania do wpisania na listę ZUM większej liczby pomp ciepła z jednego typoszeregu, możliwe będzie przedstawienie badań dla typoszeregu, przy czym:
    • w przypadku, gdy jeden typoszereg obejmuje nie więcej niż 5 podtypów, dopuszcza się przedstawienie raportu z ww. badań dla minimum jednej pompy ciepła z tego typoszeregu przy spełnieniu wymogu, że moc pomp ciepła zakwalifikowanych do jednego typoszeregu nie będzie się różniła więcej niż +/- 50% od mocy pompy ciepła poddanej badaniom,
    • w przypadku typoszeregu składającego się z więcej niż 5 podtypów urządzeń, należy przedstawić co najmniej 1 raport z badania urządzenia na każde 5 podtypów,
    • podtypy pomp ciepła uznaje się za należące do jednego typoszeregu, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:

– identyczna konstrukcja obiegu chłodniczego, ten sam czynnik chłodniczy/roboczy,

– ten sam producent, typ i liczba sprężarek,

– ten sam typ elementu rozprężnego,

– ten sam typ skraplacza,

– ten sam typ parownika,

– ten sam typ procesu odszraniania,

– ten sam sterownik i zasada sterowania wydajnością,

– ten sam producent, typ i liczba wentylatorów parownika (w przypadku powietrznych pomp ciepła) oraz zasada sterowania wydajnością (stała, zmienna lub stopniowana regulacja prędkości obrotowej),

  • urządzenia z i bez zaworu czterodrogowego nie mogą być zaliczone do tego samego typoszeregu.

 

Wyciąg z wymogów technicznych dot. pomp ciepła zawartych w zaktualizowanych załącznikach 2/2a/2b do programu „Czyste Powietrze”:

Pompa ciepła powietrze/woda

a) Pompy ciepła muszą spełniać w odniesieniu do ogrzewania pomieszczeń wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A+ (dotyczy klasy energetycznej wyznaczanej w temperaturze zasilania 55oC), na podstawie karty produktu i etykiety energetycznej.

b) W przypadku montażu zestawu, musi on spełniać wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A+.

c) Wymogi dla pompy ciepła powietrze/woda określone w rozporządzeniach 811/2013, 813/2013, muszą zostać potwierdzone badaniami wykonanymi przez laboratorium, zlokalizowane na terytorium jednego z państw EU lub EFTA, posiadające akredytację w odniesieniu do normy ISO/IEC 17025 oraz stosujące akredytowane metody badawcze zgodne z normami EN 14511, EN 14825, EN 12102. Badania te powinny być zgodne z ww. normami, co jest potwierdzone w raporcie z tych badań. Spełnienie ww. wymogów i norm weryfikowane

i potwierdzane jest wpisem urządzenia na listę ZUM.

d) Kwalifikowane do dofinansowania pompy ciepła powietrze/woda (również

w zestawie) muszą być wpisane na listę ZUM.

Niskotemperaturowe pompy ciepła nie są kwalifikowane do dofinansowania.

Pompa ciepła powietrze/woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej

a)   Pompy ciepła muszą spełniać w odniesieniu do ogrzewania pomieszczeń wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A++ (dotyczy klasy energetycznej wyznaczanej w temperaturze zasilania 55oC), na podstawie karty produktu i etykiety energetycznej.

b) W przypadku montażu zestawu, musi on spełniać wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A++.

c) Wymogi dla pompy ciepła powietrze/woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej określone w rozporządzeniach 811/2013, 813/2013, muszą zostać potwierdzone badaniami wykonanymi przez laboratorium, zlokalizowane na terytorium jednego z państw EU lub EFTA, posiadające akredytację w odniesieniu do normy ISO/IEC 17025 oraz stosujące akredytowane metody badawcze zgodne z normami EN 14511, EN 14825, EN 12102. Badania te powinny być zgodne z ww. normami, co jest potwierdzone w raporcie z tych badań. Spełnienie ww. wymogów i norm weryfikowane i potwierdzane jest wpisem urządzenia na listę ZUM.

d) Kwalifikowane do dofinansowania pompy ciepła powietrze/woda

o podwyższonej klasie efektywności energetycznej (również w zestawie) muszą być wpisane na listę ZUM.

Niskotemperaturowe pompy ciepła nie są kwalifikowane do dofinansowania.

Pompa ciepła powietrze/powietrze

a)   Pompy ciepła muszą spełniać w odniesieniu do ogrzewania pomieszczeń wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A+ (dla klimatu umiarkowanego), na podstawie karty produktu i etykiety energetycznej.

b)       Wymogi dla pompy ciepła powietrze/powietrze określone w rozporządzeniach 626/2011 i 206/2012, muszą zostać potwierdzone badaniami wykonanymi przez laboratorium, zlokalizowane na terytorium jednego z państw EU lub EFTA, posiadające akredytację w odniesieniu do normy ISO/IEC 17025 oraz stosujące akredytowane metody badawcze zgodne z normami EN 14511, EN 14825,

EN 12102. Badania te powinny być zgodne z ww. normami, co jest potwierdzone w raporcie z tych badań. Spełnienie ww. wymogów i norm weryfikowane

i potwierdzane jest wpisem urządzenia na listę ZUM.

c)        Kwalifikowane do dofinansowania pompy ciepła powietrze/powietrze muszą być wpisane na listę ZUM.

Gruntowa pompa ciepła o podwyższonej klasie efektywności energetycznej

a)        Pompy ciepła muszą spełniać w odniesieniu do ogrzewania pomieszczeń wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A++ (dotyczy klasy energetycznej wyznaczanej w temperaturze zasilania 55oC), na podstawie karty produktu i etykiety energetycznej.

b)       W przypadku montażu zestawu, musi on spełniać wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A++.

c)        Wymogi dla gruntowej pompy ciepła o podwyższonej klasie efektywności energetycznej określone w rozporządzeniach 811/2013, 813/2013, muszą zostać potwierdzone badaniami wykonanymi przez laboratorium, zlokalizowane na terytorium jednego z państw EU lub EFTA, posiadające akredytację w odniesieniu do normy ISO/IEC 17025 oraz stosujące akredytowane metody badawcze zgodne z normami EN 14511, EN 15879, EN 14825, EN 12102. Badania te powinny być zgodne z ww. normami, co jest potwierdzone w raporcie z tych badań. Spełnienie ww. wymogów i norm weryfikowane i potwierdzane jest wpisem urządzenia na listę ZUM.

d)       Kwalifikowane do dofinansowania gruntowe pompy ciepła o podwyższonej klasie efektywności energetycznej (również w zestawie) muszą być wpisane na listę ZUM.

Niskotemperaturowe pompy ciepła nie są kwalifikowane do dofinansowania.

Pompy ciepła do ciepłej wody użytkowej

a)        Pompy ciepła w odniesieniu do wytwarzania ciepłej wody użytkowej muszą spełniać wymagania klasy efektywności energetycznej minimum A, na podstawie karty produktu i etykiety energetycznej.

b)       Wymogi dla pompy ciepła do cwu określone w rozporządzeniach 812/2013, 814/2013, muszą zostać potwierdzone badaniami wykonanymi przez laboratorium, zlokalizowane na terytorium jednego z państw EU lub EFTA, posiadające akredytację w odniesieniu do normy ISO/IEC 17025 oraz stosujące akredytowane metody badawcze zgodne z normami EN 16147,

EN 12102 *. Badania te powinny być zgodne z ww. normami, co jest potwierdzone w raporcie z tych badań. Spełnienie ww. wymogów i norm weryfikowane

i potwierdzane jest wpisem pompy ciepła na listę ZUM.

c)        Kwalifikowane do dofinansowania pompy ciepła do ciepłej wody użytkowej muszą być wpisane na listę ZUM.

 

* Uwaga: W stosunku do zapowiedzi zmian Programu (opublikowanej w styczniu 2024 r.) zmianie uległ zakres wymaganych norm dla badań pomp ciepła do ciepłej wody użytkowej. Wykreślona została norma EN 14825 (dotycząca pomp ciepła wykorzystywanych do ogrzewania).

Zmiany dot. kotłów zgazowujących drewno o podwyższonym standardzie/kotłów na pellet drzewny o podwyższonym standardzie:

  • Kosztem kwalifikowanym w ramach programu będą mogły być wyłącznie kotły kotłów zgazowujących drewno o podwyższonym standardzie/kotłów na pellet drzewny o podwyższonym standardzie wpisane na listę zielonych urządzeń i materiałów (ZUM), która jest dostępna na stronie internetowej https://lista-zum.ios.edu.pl/.
  • Nie ulegnie zmianie procedura wpisu na listę ZUM i nie będzie konieczności przedkładania żadnych nowych dokumentów w przypadku urządzeń, które obecnie na liście ZUM są wpisane.

Wprowadzenie możliwości wnioskowania w ramach części 3) programu (najwyższy poziom dofinansowania) tylko na jeden budynek mieszkalny jednorodzinny albo jeden lokal mieszkalny w takim budynku:

  • Zgodnie z wprowadzoną zmianą dotacja w ramach części 3 programu (najwyższy poziom dofinansowania) będzie mogła zostać udzielona i wypłacona beneficjentowi tylko na jeden budynek mieszkalny jednorodzinny albo lokal mieszkalny wydzielony w takim budynku. .
  • Beneficjent, który skorzysta z dofinansowania w ramach 3) części programu na dany budynek, będzie mógł wnioskować o dofinansowanie na kolejne budynki tylko w ramach części 1) programu (podstawowy poziom dofinansowania).

 

Zachęcamy do zapoznania się już dziś z załączonymi poniżej dokumentami:

  • Zaktualizowany program priorytetowy „Czyste Powietrze”
  • Załącznik nr 2 do programu – Koszty kwalifikowane oraz maksymalny poziom dofinansowania dla części 1) programu dla beneficjentów uprawnionych do podstawowego poziomu dofinansowania
  • Załącznik nr 2a do programu – Koszty kwalifikowane oraz maksymalny poziom dofinansowania dla części 2) programu dla beneficjentów uprawnionych do podwyższonego poziomu dofinansowania
  • Załącznik nr 2b do programu – Koszty kwalifikowane oraz maksymalny poziom dofinansowania dla części 3) programu dla beneficjentów uprawnionych do najwyższego poziomu dofinansowania
  • Zaktualizowany regulamin listy ZUM – dostępny na stronie: https://lista-zum.ios.edu.pl/

rogramu Czyste Powietrze na terenie Gminy Mirzec.

Według stanu na koniec drugiego kwartału 2023 roku liczba złożonych przez mieszkańców Gminy Mirzec wniosków o dofinansowanie w ramach tego programu wynosiła 155 i jest to wzrost o 24 w stosunku do danych na koniec pierwszego kwartału. Łączna sumaryczna kwota wypłaconych dotacji wyniosła 1 641 466,58 złotych, co oznacza, że od ostatniego kwartału wypłacono 370 341,50 złotych w ramach dotacji Programu Czyste Powietrze, tym samym zrealizowano o dziesięć przedsięwzięć więcej (na koniec drugiego kwartału liczba przedsięwzięć zrealizowanych wyniosła 80).

Warto przypomnieć, że Program Czyste Powietrze to program dotacyjny, którego celem jest wsparcie finansowe mieszkańców w ociepleniu domów jednorodzinnych i wymianie ogrzewania. Dzięki tym inwestycjom zmniejsza się zużycie energii oraz koszty ogrzewania.

Uwaga! 1 lipca 2023 roku na terenie województwa świętokrzyskiego obowiązuje zakaz używania pieców węglowych pozaklasowych, tzw. kopciuchów, dlatego wymiana starego kotła na paliwo stałe to konieczność wynikająca z przepisów uchwały antysmogowej.

Na co można otrzymać dotację?

  • na audyt energetyczny, który pozwoli uzyskać kompletną informację o potrzebach budynku;
  • na ocieplenie ścian, stropu, podłogi;
  • na wymianę okien, drzwi, bramy garażowej;
  • na wymianę starego pieca- kotła na paliwo stałe (węgiel, drewno)
  • na instalację c.o. i c.w.u.;
  • na wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła
  • na mikroinstalację fotowoltaiczną.

Szczegółowe informacje znajdują się na www.czystepowietrze.gov.pl oraz w Punkcie Konsultacyjnym Urzędu Gminy w Mircu, pok. 216. 

Kiedy wymiana pieca w województwie świętokrzyskim?
 
 
Do 1 września 2024 r. z domów muszą zniknąć wszystkie piece bezklasowe lub o klasie niższej niż 3. Następnie, do 1 września 2026 r., konieczna jest wymiana pieców o klasie 3. oraz 4. Finalnie piece na paliwa stałe o klasie 5. muszą zostać wymienione przed 1 września 2035 r.

 

 

Czyste Powietrze w gminie Mirzec w liczbach

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach przekazał informację na temat stanu wdrażania Programu Czyste Powietrze na terenie Gminy Mirzec.

Według stanu na koniec drugiego kwartału 2023 roku liczba złożonych przez mieszkańców Gminy Mirzec wniosków o dofinansowanie w ramach tego programu wynosiła 155 i jest to wzrost o 24 w stosunku do danych na koniec pierwszego kwartału. Łączna sumaryczna kwota wypłaconych dotacji wyniosła 1 641 466,58 złotych, co oznacza, że od ostatniego kwartału wypłacono 370 341,50 złotych w ramach dotacji Programu Czyste Powietrze, tym samym zrealizowano o dziesięć przedsięwzięć więcej (na koniec drugiego kwartału liczba przedsięwzięć zrealizowanych wyniosła 80).

Warto przypomnieć, że Program Czyste Powietrze to program dotacyjny, którego celem jest wsparcie finansowe mieszkańców w ociepleniu domów jednorodzinnych i wymianie ogrzewania. Dzięki tym inwestycjom zmniejsza się zużycie energii oraz koszty ogrzewania.

Uwaga! 1 lipca 2023 roku na terenie województwa świętokrzyskiego obowiązuje zakaz używania pieców węglowych pozaklasowych, tzw. kopciuchów, dlatego wymiana starego kotła na paliwo stałe to konieczność wynikająca z przepisów uchwały antysmogowej.

Na co można otrzymać dotację?

  • na audyt energetyczny, który pozwoli uzyskać kompletną informację o potrzebach budynku;
  • na ocieplenie ścian, stropu, podłogi;
  • na wymianę okien, drzwi, bramy garażowej;
  • na wymianę starego pieca- kotła na paliwo stałe (węgiel, drewno)
  • na instalację c.o. i c.w.u.;
  • na wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła
  • na mikroinstalację fotowoltaiczną.

Szczegółowe informacje znajdują się na www.czystepowietrze.gov.pl oraz w Punkcie Konsultacyjnym Urzędu Gminy w Mircu, pok. 216. 

Kiedy wymiana pieca w województwie świętokrzyskim?
 
 
Do 1 września 2024 r. z domów muszą zniknąć wszystkie piece bezklasowe lub o klasie niższej niż 3. Następnie, do 1 września 2026 r., konieczna jest wymiana pieców o klasie 3. oraz 4. Finalnie piece na paliwa stałe o klasie 5. muszą zostać wymienione przed 1 września 2035 r.

 

 

Co zrobić aby płacić mniej za ogrzewanie domu?

Wielu właścicieli domów jednorodzinnych, po doświadczeniach obecnego roku, już teraz zastanawia się co zrobić aby kolejny okres grzewczy przejść bezpiecznie, w komforcie cieplnym i bez przepłacania. Jest na to sposób. Warto zapoznać się z programem Czyste Powietrze, który oferuje nie tylko bezzwrotne wsparcie finansowe przyznawane przez Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Inwestycja, którą możesz sfinansować z Programu pozwoli na znaczne zmniejszenie zużycia energii przy utrzymaniu bezpieczeństwa i komfortu cieplnego w domu, a przy tym przyniesie niższe rachunki za ogrzewanie.

Jak zmniejszyć rachunki za ogrzewanie

 

Spotkanie dotyczące programu „Czyste Powietrze” 21.03.2024

21 marca 2024 r. o godz. 1600 w Urzędzie Gminy w Mircu (sala konferencyjna- parter) odbędzie się spotkanie na temat programu Czyste Powietrze.

W trakcie spotkania omówione zostaną m.in. zasady Programu oraz proces składania wniosków. Ponadto przypominamy, iż informacje na temat programu mogą Państwo również uzyskać w każdy wtorek i czwartek od godz. 1000 do 1500 w ramach działającego punktu informacyjno- konsultacyjnego programu „Czyste Powietrze” lub dzwoniąc pod numer tel. (41) 27 67 172 .

Serdecznie zapraszamy mieszkańców gminy zainteresowanych programem.

 

Spotkanie dotyczące programu „Czyste Powietrze” 20.04.2023

20 kwietnia 2023 r. o godz. 1600 w Urzędzie Gminy w Mircu (sala konferencyjna- parter) odbędzie się spotkanie na temat programu Czyste Powietrze.

W trakcie spotkania omówione zostaną m.in. zasady Programu oraz proces składania wniosków. Ponadto przypominamy, iż informacje na temat programu mogą Państwo również uzyskać w każdy wtorek i czwartek od godz. 1000 do 1500 w ramach działającego punktu informacyjno- konsultacyjnego programu „Czyste Powietrze” lub dzwoniąc pod numer tel. (41) 27 67 172 .

Serdecznie zapraszamy mieszkańców gminy zainteresowanych programem.

 

Spotkanie dotyczące programu „Czyste Powietrze” 15.02.2023

Zapraszamy mieszkańców gminy Mirzec na spotkanie informacyjne dotyczące programu “Czyste Powietrze”, które odbędzie 15 lutego 2023 roku o godzinie 16 00  w Urzędzie Gminy w Mircu (sala konferencyjna- parter).

W trakcie spotkania omówione zostaną m.in. zasady Programu oraz proces składania wniosków. Ponadto przypominamy, iż informacje na temat programu mogą Państwo również uzyskać w każdy wtorek i czwartek od godz. 1000 do 1500 w ramach działającego punktu informacyjno- konsultacyjnego programu „Czyste Powietrze” lub dzwoniąc pod numer tel. (41) 27 67 170 wew. 3 .

Serdecznie zapraszamy mieszkańców gminy zainteresowanych programem.

 

Zmiany w Programie „Czyste Powietrze” w 2023 roku

Wyższe progi dochodowe, niemal dwukrotnie wyższe dofinansowanie, urealnienie kosztów jednostkowych to główne zmiany, które mają zachęcić Polaków do głębokiej termomodernizacji wraz z wymianą źródła ciepła. Zmiany obowiązują od 3 stycznia 2023 roku.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wraz z Ministerstwem Klimatu i Środowiska wprowadza kolejną odsłonę programu „Czyste Powietrze”, która spowoduje że beneficjenci programu nie tylko uzyskają bezpieczeństwo cieplne dla swoich domowników, ale docelowo będą płacić mniej za ciepło.

Program wprowadza dodatkowe finansowania w przypadku przeprowadzenia kompleksowej termomodernizacji.

Beneficjenci, we wszystkich trzech częściach Programu, będą mogli otrzymać dofinansowanie tak jak dotychczas na szereg rozwiązań służących dociepleniu budynku i wymianie źródła ciepła wraz z np. modernizacją co i cwu, montażem wentylacji z rekuperacją oraz zamontowaniem mikroinstalacji fotowoltaicznej. W przypadku, gdy wnioskodawca zdecyduje się na przeprowadzenie kompleksowej termomodernizacji budynku, będzie mógł uzyskać dofinansowanie najwyższe z przysługującego mu z oferty programu „Czyste Powietrze”. Odpowiednio wyższe dofinansowanie przewidziano w każdej z trzech części programu. Jego wielkość jest uzależniona od dochodu jaki osiąga wnioskodawca programu. Najwyższe poziomy dofinansowania, uwzględniające kompleksową termomodernizację wraz z mikroinstalacją fotowoltaiczną w poszczególnych częściach programu kształtują się do poziomu 66 tys. zł, 99 tys. zł i 135 tys. zł bezzwrotnej dotacji.

Aby otrzymać dofinansowanie na kompleksową termomodernizację wymagany jest audyt energetyczny oraz wykonanie wszystkich elementów wskazanych w jednym z wariantów w przygotowanym audycie, który zagwarantuje zmniejszenie zużycia energii użytkowej (EU) na cele ogrzewania budynku:

 do wartości nie większej niż 80 kWh/(m2*rok), lub

 minimum 40%.

Nowa oferta programu gwarantuje dodatkowe dofinansowanie audytu energetycznego budynku do kwoty 1 200 zł, które jest kosztem kwalifikowanym, ale nie jest wliczane do limitu maksymalnej kwoty dotacji określonej dla poszczególnych rodzajów przedsięwzięć w ramach każdej części PPCP.

W programie urealniono wartości poszczególnych kosztów kwalifikowanych poprzez podniesienie maksymalnych kwot dotacji dla poszczególnych elementów finansowanych, a także maksymalnych kwot dotacji dla poszczególnych rodzajów przedsięwzięć.

Utrzymany został kierunek odpowiednio wyższej intensywności dofinansowania do zakupu i montażu najbardziej efektywnych energetycznie rozwiązań.

W programie zwiększono wartości progów dochodowych kwalifikujące do uzyskania dofinansowania w ramach wszystkich części Programu.

W Części 1) Programu – do 135 000 zł,

W Części 2) Programu – do 1 894 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym oraz 2 651 zł w gospodarstwie jednoosobowym,

W Części 3) Programu – do 1 090 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym oraz 1 526 zł w gospodarstwie jednoosobowym.

Nowa odsłona programu „Czyste Powietrze” wprowadza możliwość złożenia dwóch wniosków o dofinansowanie. W celu promowania termomodernizacji budynków jako metody na zmniejszenie kosztów ogrzewania budynków jednorodzinnych, umożliwiono złożenie drugiego wniosku o dofinansowanie dla beneficjentów, którzy wcześniej otrzymali dofinansowanie na wymianę kotła. Możliwe będzie wówczas wykonanie, na podstawie audytu energetycznego, zarówno częściowej jak i kompleksowej termomodernizacji budynku pozwalającej na osiągnięcie określonych w programie wskaźników zużycia energii po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia.

W dostosowaniu do ujednolicenia zasad i dostosowaniu do przyszłych źródeł finansowania, jakimi są środki z KPO i FEnIKS wyłączono z kosztów kwalifikowanych podatek od towarów i usług (VAT) przy jednoczesnym podniesieniu intensywności dofinansowania przedsięwzięcia w celu zrekompensowania powyższej zmiany.

Inne ważne zmiany w programie to: wprowadzenie możliwości uzyskania dotacji na kocioł na biomasę drzewną o obniżonej emisyjności cząstek stałych ≤ 20 mg/m3 w przypadku gdy budynek jest podłączony do sieci dystrybucji gazu. Zmiany obejmują także eliminację od 1 lipca 2023 r., po zastosowaniu okresu przejściowego, możliwości dofinansowania w ramach Programu kotłów na biomasę drzewną, których emisyjność cząstek stałych przekracza 20 mg/m3.

W ramach oferty bankowej zmieni się termin kwalifikowalności kosztów realizowanego przedsięwzięcia oraz nastąpi zwiększenie kwoty kredytu objętej gwarancją bankową. Umożliwiono udzielanie kredytów bankowych oraz dotacji na ich spłatę na przedsięwzięcia rozpoczęte do 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie w banku.
Program zostaje też uproszczony w zakresie procesu obsługi i rozliczeń.

Spotkanie informacyjne „Czyste Powietrze”

Serdecznie zapraszamy mieszkańców gminy Mirzec na spotkanie informacyjne na temat programu „Czyste Powietrze”.

Spotkanie odbędzie się 17 grudnia 2021r. o godz. 1600 w Urzędzie Gminy w Mircu (sala konferencyjna- parter).

W trakcie spotkania omówione zostaną m.in. zasady Programu oraz proces składania wniosków.

W celu zapewnienia bezpieczeństwa sanitarnego osoby chcące wziąć udział w spotkaniu proszone są o zgłaszanie tego faktu pod numer tel. (41) 27 67 170 wew. 3 do dnia 15.12.2021r. do godz. 1530 (zgłoszenie uczestnictwa obowiązkowe).

Ponadto przypominamy, iż informacje na temat programu mogą Państwo również uzyskać, w każdy wtorek i czwartek od godz. 1000 do 1500 w ramach działającego punktu informacyjno- konsultacyjnego programu „Czyste Powietrze” lub dzwoniąc pod numer tel. (41) 27 67 170 wew. 3.

Ostania szansa na uzyskanie dotacji do kotła na węgiel z programu „Czyste Powietrze”

Wytyczne Komisji Europejskiej, zapisy Krajowego Planu Odbudowy oraz Polskiego Ładu,
a także obowiązujące uchwały antysmogowe w poszczególnych województwach, które nakazują wymianę starych kotłów węglowych i ograniczają możliwość stosowania paliwa stałego (węgla) – te czynniki zdeterminowały zapowiadane już wcześniej przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zmiany w programie „Czyste Powietrze”.

Od 2022r. koniec dotacji na kotły na węgiel.

Zakup i montaż kotła na węgiel w ramach programu „Czyste Powietrze” będzie możliwy tylko do końca obecnego roku. Zatem, aby otrzymać dotację wnioskujący musi do 31 grudnia 2021 r. złożyć wniosek o dofinansowanie obejmujący kocioł na węgiel, zakupić
i zamontować
to źródło ciepła, a dodatkowo potrzebna jest faktura wystawiona do końca bieżącego roku (warunek ten nie dotyczy wniosków złożonych przed datą wejścia w życie zmian w programie, czyli przed 1 lipca 2021 r.).

W związku z powyższym wszystkich chcących wymienić stare źródło ciepła na kocioł na węgiel, zapraszamy do gminnego punktu informacyjno-konsultacyjnego programu „Czyste Powietrze” w celu uzyskania szczegółowych informacji.

Banki nowymi partnerami programu "Czyste Powietrze"

Od dnia 06.07.2021r. rozpoczęty został nabór ciągły wniosków o dofinansowanie dla formy dofinansowania jaką jest dotacja na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego w oparciu o:

– Program priorytetowy „ Czyste Powietrze”,

– Regulamin naboru wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć w formie dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu w ramach programu priorytetowego „Czyste Powietrze”,

– wzór formularza wniosku o dofinansowanie w formie dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu w ramach programu priorytetowego „Czyste Powietrze”.

Dotacją na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego objęte będą przedsięwzięcia polegające na wymianie nieefektywnych źródeł ciepła na paliwo stałe i poprawie efektywności energetycznej w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych lub w wydzielonych w tych budynkach lokalach mieszkalnych z wyodrębnioną księgą wieczystą.

Wnioski o dofinansowanie w formie dotacji na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego, w ramach Programu będzie można złożyć wyłącznie w bankach, które przystąpiły do jego wdrażania. Lista banków udzielających kredytu objętego dofinansowaniem w ramach Programu opublikowana jest na stronie internetowej https://czystepowietrze.gov.pl i będzie uzupełniana o nowe banki.

Dane wymagane w przypadku ubiegania się o dofinansowanie w programie Czyste powietrze

Osoby chcące złożyć wniosek o dofinansowanie, powinny przygotować następujące dane:

  1. Wnioskodawcy- PESEL, NIP (jeśli został nadany), dane adresowe, nr tel.
  2. Współmałżonka – imię, nazwisko, adres zamieszkania oraz nr PESEL (jeśli dotyczy).
  3. Współwłaściciela/i – imię, nazwisko, adres zamieszkania oraz nr PESEL (jeśli dotyczy).
  4. Nr księgi wieczystej- jeśli dla budynku lub nieruchomości gruntowej nie została założona księga wieczysta kserokopia innego dokumentu potwierdzającego prawo własności.
  5. Nr ewidencyjny działki (zgodnie z danymi ewidencji gruntów i budynków).
  6. Rok wystąpienia o zgodę na budowę/zgłoszenia budowy dla budynku, na który składany jest wniosek.
  7. Powierzchnia całkowita budynku (m2).
  8. W przypadku prowadzenia w budynku/lokalu mieszkalnym działalności gospodarczej w rozumieniu Programu:
  • powierzchnia wykorzystywana na prowadzenie działalności gospodarczej (m2);
  • liczba miesięcy w roku wykorzystania powierzchni na prowadzenie działalności gospodarczej.
  1. Dochód wykazany w PIT z ostatniego roku rozliczeniowego (w przypadku ubiegania się o dofinansowanie z 1 część programu).
  2. Zaświadczenie wydane z GOPS-u (w przypadku ubiegania się o dofinansowanie
    z 2 części programu).
  3. Ilość hektarów przeliczeniowych (użytki rolne)- jeśli dotyczy.
  4. Nr rachunku bankowego właściwy do przekazania dotacji.

 Ponadto należy wskazać zakres, na który beneficjent będzie starał się o dofinansowanie.
W przypadku wnioskowania o dofinansowanie do ocieplenia przegród budowlanych, wymiany stolarki okiennej i drzwiowej należy podać zakres w m2

Maksymalny poziom dofinasowania z programu Czyste Powietrze

Od 25 stycznia 2022r. została uruchomiona III część programu Czyste Powietrze dla beneficjentów uprawnionych do najwyższego poziomu dofinansowania.

Beneficjenci to osoby fizyczne, które łącznie spełniają następujące warunki:

1) są właścicielami/współwłaścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą;

2) przeciętny miesięczny dochód na jednego członka jej gospodarstwa domowego nie przekracza kwoty:

  1. a) 900 zł w gospodarstwie wieloosobowym,
  2. b) 1260 zł w gospodarstwie jednoosobowym,

lub ma ustalone prawo do otrzymywania zasiłku stałego, zasiłku okresowego, zasiłku rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego, potwierdzone w zaświadczeniu wydanym na wniosek Beneficjenta, przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, zawierającym wskazanie rodzaju zasiłku oraz okresu, na który został przyznany (zasiłek musi przysługiwać w każdym z kolejnych 6 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia oraz co najmniej do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie).

W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej przez osobę, która przedstawiła zaświadczenie o przeciętnym miesięcznym dochodzie na jednego członka jej gospodarstwa domowego, roczny jej przychód, z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej za rok kalendarzowy, za który ustalony został przeciętny miesięczny dochód wskazany w zaświadczeniu, nie przekroczył dwudziestokrotności kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów obowiązującym w grudniu roku poprzedzającego rok złożenia wniosku o dofinansowanie.

Opcja 1

Przedsięwzięcie obejmujące demontaż nieefektywnego źródła ciepła na paliwo stałe oraz:

– zakup i montaż źródła ciepła do celów ogrzewania lub ogrzewania i c.w.u. albo

– zakup i montaż kotłowni gazowej w rozumieniu Załącznika 2b do programu.

Dodatkowo mogą być wykonane (dopuszcza się wybór więcej niż jednego elementu z zakresu):

– demontaż oraz zakup i montaż nowej instalacji centralnego ogrzewania lub c.w.u. (w tym kolektorów słonecznych, pompy ciepła wyłącznie do c.w.u.),

– zakup i montaż mikroinstalacji fotowoltaicznej,

– zakup i montaż wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła,

– zakup i montaż ocieplenia przegród budowlanych, okien, drzwi zewnętrznych, drzwi/bram garażowych (zawiera również demontaż),

– dokumentacja dotycząca powyższego zakresu: audyt energetyczny (pod warunkiem wykonania ocieplenia przegród budowlanych), dokumentacja projektowa, ekspertyzy.

Kwota maksymalnej dotacji:

– 60 000 zł – gdy przedsięwzięcie nie obejmuje mikroinstalacji fotowoltaicznej

– 69 000 zł – dla przedsięwzięcia z mikroinstalacją fotowoltaiczną.

Opcja 2

Przedsięwzięcie nieobejmujące wymiany źródła ciepła na paliwo stałe na nowe źródło ciepła, a obejmujące (dopuszcza się wybór więcej niż jednego elementu z zakresu):

– zakup i montaż wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła,

– zakup i montaż ocieplenia przegród budowlanych, okien, drzwi zewnętrznych, drzwi/bram garażowych (zawiera również demontaż),

– wykonanie dokumentacji dotyczącej powyższego zakresu: audytu energetycznego (pod warunkiem wykonania ocieplenia przegród budowlanych), dokumentacji projektowej, ekspertyz.

Kwota maksymalnej dotacji:

– 30 000 zł.

Zmiany w programie "Czyste powietrze"

Od 15.07.2022r. ruszył program „Czyste Powietrze Plus”. Wyższe dotacje na wymianę „kopciuchów” i ocieplanie domów jednorodzinnych. Zyskają najmniej zarabiający.

Dobra wiadomość dla osób zamierzających skorzystać z popularnego programu „Czyste Powietrze”. Na wymianę starego pieca węglowego (tzw. kopciucha) oraz kompleksową termomodernizację domu jednorodzinnego beneficjenci dostaną z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dofinansowanie wyższe o 10 tys. zł. Teraz w przypadku osób o niskich dochodach maksymalna dotacja może wynieść nawet 79 tys. zł. Korzystną nowością w programie jest także jednoczesne wprowadzenie prefinansowania, a więc możliwości otrzymania pieniędzy jeszcze przed rozpoczęciem remontu.

Obecne zmiany sprawią, że program w nowej odsłonie, pod umowną nazwą „Czyste Powietrze Plus”, będzie jeszcze łatwiej dostępny przez co szybciej wdrażany, a przede wszystkim stanie się atrakcyjniejszy dla osób o niskich dochodach.

Modyfikacja programu wprowadzona z myślą o nowych beneficjentach zakłada, w przypadku prefinansowania inwestycji, zwiększenie o 10 tys. zł maksymalnych kwot dotacji na prace remontowe realizowane w ramach części 2) i 3) programu „Czyste Powietrze”, a więc odnoszących się do osób o najniższych dochodach, uprawnionych do podwyższonego i najwyższego poziomu wsparcia. Po obecnych zmianach, maksymalna bezzwrotna dotacja w części 2) zwiększy się z 37 do 47 tys. zł, a górny pułap dofinansowania w części 3) wzrośnie z 69 do 79 tys. zł. Co bardzo istotne, jednoczesne zastosowanie nowego rozwiązania finansowego, jakim jest prefinansowanie sprawi, że „z wyprzedzeniem” będzie można otrzymać aż do 50 proc. przewidzianej kwoty dotacji. Pieniądze, z terytorialnie właściwego dla lokalizacji danego budynku, wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej wpłyną bezpośrednio na rachunek wykonawcy robót w terminie do 14 dni od daty zawarcia umowy o dofinansowanie. To bardzo korzystne udogodnienie, gdyż dotychczas wypłata dotacji odbywała się w formie refundacji dopiero po zakończeniu części lub całości przedsięwzięcia.

Wspomniane korzyści i udogodnienia, skierowane do beneficjentów 2) i 3) części programu „Czyste Powietrze”, będą dostępne dla nowych wnioskodawców ubiegających się o dofinansowanie. Podstawą otrzymania dotacji zwiększonej o 10 tys. zł jest przynależność do grupy beneficjentów o najniższych dochodach, potwierdzona stosownym zaświadczeniem o wysokości zarobków. Natomiast warunkiem wypłaty pieniędzy na zasadzie prefinansowania ma być przesłanie wraz z wnioskiem o dotację umowy zawartej z wykonawcą na przeprowadzenie konkretnych prac zgodnych z zapisami programu. W ramach realizowanego przedsięwzięcia możliwe będzie zawarcie do trzech umów z wykonawcami. Mogą one zostać dostarczone na etapie uzupełniania wniosku, na co wnioskodawca będzie miał 10 dni roboczych. Zaliczka w wysokości do 50 proc. najwyższej możliwej wysokości dotacji, przypadającej dla danego beneficjenta, będzie wypłacana bezpośrednio na konto wykonawcy.

Ze szczegółami programu można zapoznać się na stronie https://portalbeneficjenta.wfos.com.pl/wymagana-dokumentacja-sciezka-wfosigw , jak również na stronie głównej NFOŚiGW.

Osoby zainteresowane programem zapraszamy również do Gminnego Punktu Konsultacyjno- Informacyjnego Programu Czyste Powietrze czynnego w każdy wtorek i czwartek od godz. 10.00 do 15.00 oraz w pierwszy  poniedziałek każdego miesiąca od godz. 15.00 do 17.00.

Zapraszamy również do kontaktu telefonicznego pod numerem tel.: (41) 27 13 033 wew. 3.

 

Międzynarodowy Dzień Czystego Powietrza dla błękitnego nieba

7 września obchodzimy Międzynarodowy Dzień Czystego Powietrza dla Błękitnego Nieba.

Przypominamy mieszkańcom gminy Mirzec o funkcjonowaniu Gminnego punktu konsultacyjno- informacyjnego programu „Czyste Powietrze” czynnego w każdy wtorek i czwartek od godz. 10.00 do 15.00 oraz w pierwszy poniedziałek każdego miesiąca od godz. 15.00 do 17.00.

Zachęcamy również do zapoznania się z zapisami programu dostępnymi na stronie www.czystepowietrze.gov.pl .

Informacje na temat programu można również uzyskać dzwoniąc pod nr tel.: (41) 27 13 033 wew. 3.

Podstawowe informacje o programie „Czyste Powietrze”:

Dla kogo?

Dla właścicieli lub współwłaścicieli jednorodzinnych budynków mieszkalnych lub wydzielonych w budynkach jednorodzinnych lokali mieszkalnych z wyodrębnioną księgą wieczystą.

Na co?

Dofinansowanie wymiany starych i nieefektywnych źródeł ciepła na paliwo stałe na nowoczesne źródła ciepła spełniające najwyższe normy oraz przeprowadzenia niezbędnych prac termomodernizacyjnych budynku.

Ile?

Dotacja może wynosić do 30 000 zł dla podstawowego poziomu dofinansowania do 37 000 zł i do 47 000 zł (dotacja z prefinansowaniem) dla podwyższonego poziomu dofinansowania oraz 69 000 zł79 000 zł (dotacja z prefinansowaniem) dla najwyższego poziomu dofinansowania.

 

Nowości w programie „Czyste Powietrze” planowane na 2022 rok

Spotkanie informacyjne na temat programu „Czyste Powietrze”

 

28 marca 2022r. o godz. 1600 w Urzędzie Gminy w Mircu (sala konferencyjna- parter) odbędzie się spotkanie na temat programu Czyste Powietrze.

W trakcie spotkania omówione zostaną m.in. zasady Programu oraz proces składania wniosków. Spotkanie zostanie poprowadzone przez przedstawiciela Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach.

Serdecznie zapraszamy mieszkańców gminy zainteresowanych programem.

Powrót do góry