Zmiana stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - Gmina Mirzec

Od 1 stycznia 2025r. na terenie gminy Mirzec obowiązują nowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Miesięczna opłata wynosi 18 zł od osoby w przypadku zadeklarowania kompostowania bioodpadów w kompostowniku przydomowym oraz 19 zł od osoby w przypadku braku kompostowania bioodpadów. Jeżeli właściciel nieruchomości nie będzie segregował odpadów, to zostanie mu naliczona opłata podwyższona w wysokości 57 zł miesięcznie od każdej osoby zamieszkującej daną nieruchomość.

Dlaczego wzrost opłaty?

Stawki opłaty obowiązujące do 31.12.2024r. nie były zmieniane od 1 czerwca 2020r. mimo ciągle rosnących cen usług, paliw, energii oraz kosztów pracowniczych. Przez 4,5 roku Gmina Mirzec utrzymywała stawki na niezmienionym poziomie tj. 15 zł miesięcznie od osoby w przypadku zadeklarowania kompostowania bioodpadów w kompostowniku przydomowym oraz 16 zł miesięcznie od osoby w przypadku braku kompostowania bioodpadów. Należy stwierdzić, że stawki te są jednymi z najniższych spośród stawek obowiązujących w gminach powiatu starachowickiego. Konieczność zmiany stawek od 1 stycznia 2025r. wynika również z rokrocznie zwiększającej się masy odbieranych i zagospodarowanych odpadów, która w 2020 roku gdy ustalane były w/w stawki wynosiła 1587 ton, natowiast w 2023r. było to już 1751 ton, natomiast w 2024r. odebrano łącznie 1815 ton. Gmina Mirzec zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach rozlicza się z firmą obsługującą mieszkańców za każdą odebraną tonę odpadów. Zwiększająca się masa odbieranych odpadów powoduje, że system gospodarowania odpadami komunalnymi nie bilansuje się. Ponadto od 1 stycznia 2025r. wchodzi nowy obowiązek odbioru od mieszkańców odpadów tekstyliów i odzieży co spowoduje dalszy wzrost ilości odpadów, a co za tym idzie kolejny wzrost kosztów ponoszonych przez Gminę Mirzec. Wobec powyższego ustalone 4,5 roku temu stawki opłaty są obecnie niewystarczające do pokrycia kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami, dlatego też zmiana jej wysokości jest niezbędna, aby zapewnić dalsze finasowanie odbioru odpadów na terenie Gminy Mirzec.

Pamiętać należy również, iż środki wpływajace do Gminy Mirzec z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie mogą być wykorzystane na żaden inny cel niż obsługa systemu odbioru odpadów.

Co dalej?

W związku ze zmianą stawki opłaty nie ma konieczności składania nowych deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Każdy właściciel otrzyma do domu stosową informację o wysokości opłaty na 2025r.

Harmonogram odbioru odpadów

Nowy harmonogram wywozu odpadów na okres od 01.01.2025r do 31.12.2025r. został Państwu dostarczony przez firmę odbierającą odpady. Dostępny jest również w aplikacji „Kiedy śmieci”, można go pobrać ze strony internetowej Gminy Mirzec.

Co nowego?

Od 1 stycznia w całej Polsce wszedł nowy obowiązek segregacji odpadów odzieży i tekstyliów. Do tych odpadów zaliczamy: nieprzydatną odzież, zbędne buty, koce, pościel, zasłony, obrusy, firanki itp. Odpady te na terenie gminy Mirzec będą odbierane sprzed posesji z częstotliwością 2 razy w roku zgodnie z harmonogramem odbioru odpadów. Na odpady zużytej odzieży i tekstyliów otrzymacie Państwo do końca stycznia 2025r. po 3 szt. worków koloru fioletowego od firmy odbierającej odpady oraz przy każdym odbiorze tych odpadów w ilości nie mniejszej niż wystawionej przez właściciela nieruchomości.

Co się nie zmieniło?

Odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów pochodzących od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z terenu Gminy Mirzec w 2025r. prowadzić będzie firma Przedsiębiorstwo Wielobranżowe ORDER Tomasz Michta ul. Towarowa 82, 26-110 Skarżysko-Kamienna. Odpady będą odbierane na dotychczasowych zasadach:

Odpady segregowane zbierane są z podziałem na pięć frakcji tj.:

papier tektura – kolor worka niebieski – odbiór z częstotliwością raz w miesiącu;

tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe i metale – kolor worka żółty – odbiór z częstotliwością raz w miesiącu;

szkło – kolor worka zielony – odbiór  z częstotliwością raz na kwartał;

bioodpady – kolor worka brązowy – odbiór z częstotliwością raz w miesiącu;

popiół – kolor worka szary – z częstotliwością raz w miesiącu

Firma odbierająca odpady zapewnia bezpłatnie worki do selektywnej zbiórki odpadów  na wymianę przy każdym odbiorze odpadów w ilości nie mniejszej niż wystawionej przez właściciela nieruchomości. Pojemniki i worki z odpadami należy wystawić w widocznym miejscu przed posesją do godziny 7:00.

Inne odpady komunalne zbierane w sposób selektywny – odbiór odpadów wystawionych przed posesją:

odpady wielkogabarytowe – z częstotliwością 2 razy w roku,

zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny z częstotliwością 2 razy w roku,

zużyte opony z częstotliwością 2 razy w roku,

odzież i tekstylia – kolor worka fioletowy – z częstotliwością 2 razy w roku,

odpady niebezpieczne (przeterminowane leki zużyte baterie, świetlówki itp.) z częstotliwością 2 razy w roku, ponadto zużyte baterie  zbierane są w placówkach oświatowych, kulturowych oraz w Urzędzie Gminy w Mircu. Ponadto na terenie przy Bibliotece Publicznej w Mircu  Mirzec Stary 18 ustawiony jest pojemnik na małogabarytowy zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny. Przeterminowane leki można również nieodpłatnie dostarczać do apteki w Mircu, w której ustawiono jest specjalny pojemnik.

Odpady budowlano – remontowe:

– odpady budowlano-remontowe – odbiór z  punktów mobilnych (odpady dostarczone przez  mieszkańców do miejsca ustawienia kontenera)– z częstotliwością 2 razy do roku

Zmieszane odpady komunalne gromadzone w pojemnikach lub w przypadku ich braku w czarnych workach (które zapewnia właściciel nieruchomości)

– zmieszane odpady komunalne-z częstotliwością raz w miesiącu

Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy wnieść raz na dwa miesiące w łącznej wysokości za dwa miesiące kalendarzowe w następujących terminach:

1. do 20 lutego za miesiące styczeń i luty,

2. do 20 kwietnia za miesiące marzec i kwiecień,

3. do 20 czerwca za miesiące maj i czerwiec,

4. do 20 sierpnia za miesiące lipiec i sierpień,

5. do 20 października za miesiące wrzesień i październik,

6. do 20 grudnia za miesiące listopad i grudzień.

Opłatę należy uiścić gotówką w kasie Urzędu Gminy w Mircu, bądź u inkasenta (sołtys w danym sołectwie) lub przelewem na rachunek bankowy Urzędu Gminy w Mircu:

BS o/Mirzec 63 8523 0004 0006 0046 2000 0020

W przypadku  zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana oraz w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca.

Powrót do góry