Czwartek, 19 września 2019

Strona główna

Na turystycznym szlaku. Szkolne wieści z Tychowa Nowego

12.06.2019 | Napisał: Admin | Kategoria: Informacje ze szkół

Koniec roku szkolnego to czas, w którym najczęściej organizowane są wycieczki. Uczniowie ze Szkoły Podstawowej w Tychowie Nowym podziwiali m.in. piękno polskich Tatr oraz zabytkowy zamek w Chęcinach.

Wycieczki do Zagnańska, do Oceanarium w Chrustach i do Chęcin
24 maja 2019 r. dzieci z klas 0-V Szkoły Podstawowej w Tychowie Nowym udały się na wycieczkę autokarową do Kompleksu Świętokrzyska Polana w Chrustach. Pierwszym punktem wycieczki było podziwianie pięknego Dębu Bartek, który znajduje się w miejscowości Zagnańsk. Król Puszczy Świętokrzyskiej liczy sobie blisko1000 lat. Krótka lekcja przyrody na świeżym powietrzu  spodobała się naszym uczniom. Następnie udaliśmy się do Oceaniki - to największy obiekt Kompleksu Świętokrzyska Polana, czyli zespół wielkoformatowych akwariów z setkami gatunków ryb i wodnych stworzeń z wód rzek, jezior, mórz i oceanów z całego świata, podzielonych według miejsca ich występowania, a także zwierzęta wodne, które nie występują już w warunkach naturalnych i stanowią prawdziwe unikaty akwarystyczne. Są rekiny, azjatyckie jaszczurki, żółwie, traszki chińskie. Wyjątkową atrakcją dla dzieci była niecka, z tzw. akwarium dotykowym, w którym można samodzielnie nakarmić ryby. Po zwiedzeniu oceanarium przyszła pora na następny punkt, a mianowicie zamek królewski w Chęcinach. Był to dzień pełen wrażeń, który bez wątpienia dla dzieci będzie pięknym wspomnieniem.

Tekst: Izabela Matysek
Foto: Jolanta Węgrzyn

Wycieczka do Zakopanego
3 i 4 czerwca 2019 r. przy pięknej, słonecznej pogodzie odbyła się długo wyczekiwana wycieczka do Zakopanego, w której wzięli udział uczniowie  z klas IV-VIII. Opiekę nad nimi sprawowały: Ewa Derlatka – organizator wycieczki oraz Eulalia Brudek i Sylwia Gołyga.

Pierwszego dnia po dojechaniu autokarem do Zakopanego, skierowaliśmy swe kroki w kierunku Gubałówki, na którą weszliśmy pieszo. Trasa nie była łatwa. Za ten wysiłek na uczniów czekała nagroda w postaci pięknej panoramy Tatr i Zakopanego. Odbyliśmy spacer grzbietem Gubałówki i po kupieniu pamiątek zjechaliśmy na dół koleją linowo-terenową. Kolejnym etapem wycieczki było zwiedzanie najciekawszych miejsc w Zakopanem. Na początek dotarliśmy do Sanktuarium Papieskiego na Krzeptówkach, następnie razem z przewodnikiem, który opowiadał nam wiele ciekawych historii dotyczących Zakopanego, zwiedziliśmy zabytkowy kościółek i Cmentarz Zasłużonych na Pęksowym Brzyzku, na którym spoczywają wielcy Polacy zasłużeni dla ojczystej kultury. Później zakwaterowaliśmy się w pensjonacie  „U Góralki” w Murzasichlach.

Drugi dzień wycieczki był również pełen wrażeń. Po zjedzeniu śniadania wybraliśmy się w rejon Tatr Zachodnich na pieszą wycieczkę po Dolinie Kościeliskiej. To jeden z najpiękniejszych i najczęściej odwiedzanych szlaków. Podczas wyprawy towarzyszył nam przewodnik tatrzański, od którego usłyszeliśmy mnóstwo ciekawych informacji o różnych miejscach w dolinie. Podążyliśmy do Schroniska na Hali Ornak. Po odpoczynku udaliśmy się nad Smreczyński Staw - polodowcowe jezioro morenowe położone na wysokości 1227 m. To niezwykle urokliwe miejsce, znad którego rozciąga się przepiękny widok w stronę głównej grani Tatr. W godzinach popołudniowych, po trudach górskiej wędrówki, z żalem opuściliśmy Dolinę Kościeliską. Pożegnaliśmy się z Tatrami i zmęczeni, ale pełni wrażeń, udaliśmy się w drogę powrotną do Tychowa Nowego. Mamy jednak nadzieję, że dla niektórych będzie to początek przygody z górami, a może nawet miłości do gór.

Tekst: Ewa Derlatka
Foto: Ewa Derlatka

Prawdopodobnie Twoja przeglądarka nie ma zainstalowanego dodatku Flash Player.Pobierz najnowszą wersję